Ontdek onze lesgevers

Ontdek onze lesgevers

Ontdek de lesgevers van de opleiding 'Geestelijke gezondheid bij ouderen vanuit bio-psycho-sociale invalshoek' per lesdag of keer terug naar de opleidingpagina.


LESDAG 1: De psychologie van het ouder worden en cognitieve gezondheid

DI 4 NOV 2025


opleiding-lesgever-charlotte-brys

Charlotte Brys

Charlotte Brys is klinisch psycholoog, gerontoloog en integratief psychotherapeut. Ze biedt dagelijks met passie therapie aan oudere volwassenen, zowel individueel als in groep. Daarnaast deelt ze haar expertise over de vele aspecten van welzijn in de latere levensfase graag met oudere volwassenen, mantelzorgers en zorgprofessionals via lezingen en vormingen.


opleiding-lesgever-marijke-miatton

Prof. Marijke Miatton

Prof. Miatton is klinisch psycholoog en doctor in de Medische Wetenschappen, gespecialiseerd in neuropsychologie met een focus op neurodegeneratieve aandoeningen. Zij begeleidt patiënten met cognitieve stoornissen binnen de dienst Neurologie van UZ Gent en heeft een belangrijke lesopdracht in het Postgraduaat Interdisciplinaire Neurorevalidatie en de opleidingen Logopedie en Audiologie aan UGent.


LESDAG 2: De kracht van slaap en sociale verbindingen

DI 9 DEC 2025


opleiding-lesgever-marie-anne-vanderhasselt

Prof. Marie-Anne Vanderhasselt

Marie-Anne Vanderhasselt is professor klinische psychologie aan de UGent. Ze onderzoekt hoe mensen omgaan met stress en emoties, en vertaalt fundamentele neurowetenschappelijke inzichten naar levensstijlgerichte interventies ter bevordering van mentale en cognitieve gezondheid. Haar onderzoek richt zich onder meer op de rol van ademhaling, sociale verbondenheid en de regulatie van stress via lichaam-geestmechanismen.


opleiding-lesgever-an-mariman

Prof. Dr. An Mariman

Prof. Dr. An Mariman is psychiater/slaapexpert in de slaapkliniek en het Centrum voor Integratieve Geneeskunde (UZGent) met focus op slapeloosheid en moeheidsklachten. Ze doceert in de masteropleidingen geneeskunde, sport- en bewegingswetenschappen en in de verpleeg- en vroedkunde. Ze is bestuurslid van de Belgian Association for Sleep Research and Sleep Medicine, verantwoordelijk voor opleiding en communicatie.


LESDAG 3: De kracht van beweging

DI 10 FEB 2026


opleiding-lesgever-greet-cardon

Prof. Greet Cardon

Professor Greet Cardon is voorzitter van de vakgroep Bewegings- en Sportwetenschappen aan Universiteit Gent en leidt de onderzoeksgroep ‘ Fysieke activiteit en gezondheid'. Haar onderzoek richt zich op het beter begrijpen en verbeteren van fysieke activiteit en sedentair gedrag gedurende de hele levensloop. Ze heeft een bijzondere interesse in gezond verouderen en is de hoofdpromotor van het interdisciplinaire onderzoeksconsortium GRAY, Ghent University Research for Aging Young.


opleiding-lesgever-linde-parasie

Linde Parasie

Linde Parasie is praktijkhouder van de interdisciplinaire groepspraktijk Movita en praktijkassistent aan de UGent. Als kinesitherapeut werkt ze dagelijks met volwassenen met een neurologische aandoening en ouderen. Binnen de vakgroep revalidatiewetenschappen staat ze samen met Freija Govaert in voor de praktijklessen rond revalidatie en kinesitherapie bij (ver)ouderen.


opleiding-lesgever-freija-govaert

Freija Govaert

Freija Govaert is kinesitherapeut bij revalidatiecentrum Revales en praktijkassistent aan de UGent. Ze koos haar master kinesitherapie binnen de specialisatie (ver)ouderen. Sindsdien verdiepte ze zich ook verder in de neurologie. Binnen de vakgroep revalidatiewetenschappen staat ze samen met Linde Parasie in voor de praktijklessen rond revalidatie en kinesitherapie bij (ver)ouderen. Freija koppelt haar ervaring van de praktijk aan de wetenschap en wilt zo de revalidatie binnen deze doelgroep steeds op punt houden.


opleiding-lesgever-vicky-van-stappen

Vicky Van Stappen

Vicky Van Stappen is docent en onderzoeker aan Arteveldehogeschool. Ze maakt werk van bewegingspromotie bij verschillende doelgroepen, met een warm hart voor ouderen. Met een dosis praktijkervaring en een vinger aan de pols van de wetenschap inspireert ze toekomstige leerkrachten lichamelijke opvoeding en werkt ze nauw samen met het werkveld om ouderen in beweging te brengen.


LESDAG 4: De kracht van voeding en mondgezondheid

DI 3 MRT 2026


opleiding-lesgever-sarah-dries

Sarah Dries

Sarah Dries is Senior stafmedewerker ondervoeding bij het Vlaams instituut Gezond Leven en auteur van het draaiboek preventie van ondervoeding in woonzorgcentra en het draaiboek gezonde voeding in lokale dienstencentra. Met een achtergrond in voeding- en dieetkunde, jaren ervaring als diëtist in verschillende woonzorgcentra en als docent in de opleiding tot zorgkundige in het volwassenonderwijs, ligt haar expertise in voeding voor ouderen en de preventie van ondervoeding.


opleiding-lesgever-nathalie-michels

Nathalie Michels

Nathalie Michels vond na haar master biomedische wetenschappen, met specialisatie in voeding, haar passie in publiek gezondheidsonderzoek. Ze onderzoekt stress, voeding, obesitas en natuur in internationale projecten. Ze combineert psychologie, biologie en omgevingsfactoren en begeleidde 14 doctoraatsstudenten. Momenteel is ze senior postdoc in de ontwikkelingspsychologie en bestudeert ze psychofysiologische mechanismen.


opleiding-lesgever-barbara-janssens

Prof. Barbara Janssens

Barbara Janssens is tandarts met specialisatie in gerodontologie (mondzorg voor kwetsbare en zorgafhankelijke ouderen). Het onderzoek binnen haar team focust zich op het in kaart brengen en het verbeteren van mondgezondheid bij ouderen en het verbeteren van de toegang tot mondzorg voor ouderen.



LESDAG 5: Psychologische en cognitieve aandoeningen

DI 28 APR 2026


opleiding-lesgever-an-haekens

Dr. An Haekens

An Haekens is als ouderenpsychiater en medisch directeur verbonden aan de Alexianen Zorggroep Tienen. Ze heeft een lange ervaring in het begeleiden en behandelen van ouderen met psychische moeilijkheden, zowel ambulant als in een residentiële context. Regelmatig geeft ze ook lezingen over diverse thema’s rond het ouder worden en vanuit haar bijzondere interesse in ethische vraagstukken probeert ze bij te dragen aan het maatschappelijk debat over waardig ouder worden, zingevings- en levenseindethema’s.


opleiding-lesgever-mirko-petrovic

Emeritus Mirko Petrovic

Mirko Petrovic is emeritus gewoon hoogleraar geriatrie aan de UGent. Hij was coördinator van het advies voor de overheid van de Koninklijke Academie voor Geneeskunde over geestelijke gezondheidszorg bij ouderen, en voorzitter van de werkgroep van de Hoge Gezondheidsraad over het psychosociaal welzijn van ouderen met psychiatrische en neurocognitieve aandoeningen in woonzorgcentra. Zijn expertise sluit nauw bij evidence-based geriatrische zorg en interprofessionele samenwerking.


LESDAG 6: Een verouderende maatschappij en nieuwe woonvormen

DI 19 MEI 2026


opleiding-lesgever-griet-roets

Prof. Griet Roets

Griet Roets heeft een doctoraat in de Pedagogische Wetenschappen (2008) en is hoofddocent Sociaal Werk, verbonden aan de Vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek van Universiteit Gent. Haar onderzoeksinteresse gaat uit naar armoede en intersecties van sociale ongelijkheid, deïnstitutionalisering en vermaatschappelijking van de zorg in diverse werkvelden van zorg, burgerschap en mensenrechten, en de rol die sociaal werk en sociale pedagogiek in deze kwesties kunnen opnemen. Ze coördineert de Academische Werkplaats De-institutionalisering (AWDI) in een samenwerkingsverband met het Vlaams Agentschap voor Personen met een handicap (VAPH), Team Vlaams Bouwmeester (TVB), Museum dr. Guislain, en IDC Stadsacademie van de UGent, en organiseert de postacademische vorming Armoede & Participatie in een samenwerkingsverband met de onderzoeksgroep Sociaal Werk en Sociaal Beleid (KULeuven) en het Interfederaal Steunpunt tot Bestrijding van Armoede.


opleiding-lesgever-laurine-bourgonjon

Laurine Bourgonjon

Laurine Bourgonjon is doctoraal onderzoeker aan de Vakgroep Sociaal werk en Sociale Pedagogiek, Universiteit Gent. Haar onderzoek richt zich op de transformatie van de residentiële ouderenzorg vanuit een sociaal-ruimtelijk en een gerontologisch sociaal werk perspectief. In nauwe samenwerking met Zorgband Leie & Schelde voert ze haar onderzoek uit op de site in Lemberge, waarbij de focus ligt op hoe je (een) ruimte kan creëren waar bewoners kunnen floreren, waar professionals graag komen werken en waar het bovendien aangenaam samenleven is met de buurt.


opleiding-lesgever-tinneke-schiettecat

Tineke Schiettecat

Tineke Schiettecat is als postdoctoraal onderzoeker verbonden aan de Universiteit Gent, Vakgroep Sociaal Werk en Sociale Pedagogiek. Daarnaast is ze ook werkzaam aan de HOGENT, waar ze lector is binnen de bacheloropleiding Orthopedagogie en zich affilieert met de onderzoekscentra EQUALITY en eCO-CITY. Haar algemene onderzoeksinteresse gaat uit naar biografisch en interpretatief (traject-)onderzoek over maatschappelijke kwesties die verband houden met armoede, beperking, leeftijd,… gekoppeld aan sociale rechten en sociaal werk. Recent is ze zo onder meer betrokken geweest bij een multidisciplinair praktijkgericht onderzoek dat wil bijdragen aan de levenskwaliteit van oudere personen met een verstandelijke beperking. Samen met verschillende collega’s engageert ze zich ook om sociale vraagstukken zoals de vermaatschappelijking van de zorg te benaderen vanuit een sociaal-ruimtelijk perspectief en wonen en welzijn nadrukkelijker met elkaar te verknopen.


opleiding-lesgever-sanne

Sanne Stegen

Sanne Stegen is coördinator van het interdisciplinaire onderzoeksconsortium GRAY (Ghent University Research for Aging Young). Dit consortium verenigt de brede expertise van de Universiteit Gent rond het bevorderen van gezond ouder worden, en dit vanuit diverse invalshoeken. GRAY brengt specialisten samen uit domeinen zoals de biologie van veroudering, gezondheidsbevordering, gezond gedrag (beweging, voeding, slaap, stress, sociale verbinding, ...), geriatrie en omgevingsfactoren die gezond ouder worden stimuleren. Een belangrijke ambitie van GRAY is om bruggen te slaan tussen het gezondheids- en het zorglandschap, met het oog op een geïntegreerde benadering van gezond ouder worden.